Veilig aan de wandel.

 28 Mei 2018  

Bent u moeilijk ter been, dan kan een wandelstok helpen. Maar dan is het wel zaak dat u de stok goed gebruikt. Veel mensen die een wandelstok gebruiken, vergeten nog wel eens deze actief te gebruiken. Zij slepen er dan mee of tikken de grond slechts even aan, omdat zij niet bewust met hun armen en bovenlichaam op de stok leunen. Het is de bedoeling dat u de stok bij elke stap stevig op de grond plaatst. Dit is beter voor uw rug en benen. Een wandelstok helpt om de enkels, knieën en rug te ontlasten bij pijnklachten of na een operatie. De stok verbetert ook het gevoel van veiligheid als u evenwichtsproblemen heeft. Het leunen op de stok is dan minder noodzakelijk; de stok wordt dan vooral gebruikt om de balans te bewaren.

Er zijn verschillende soorten wandelstokken.
De traditionele wandelstok wordt ook wel kromhaak genoemd. Deze stok bestaat uit één stuk en is alleen perfect te maken door er een stuk van af te zagen. Een rubberen dop eronder voorkomt wegglijden. Sommige stokken hebben een anatomisch gevormd handvat. Dit anatomisch handvat ondersteunt de hand beter.

Een aluminium stok is lichter in gewicht en kan in lengte versteld worden. Dat kan met pinnetjes of met een klemsysteem. In deze aluminium variant bestaan ook stokken met een zitje. Er bestaan ook stokken die inklapbaar zijn, zodat de stok in een tas past.

Een andere manier om uw stok makkelijk bij u te houden is een bandje dat u aan de stok kunt bevestigen. U haalt even de dop van de stok, doet het bandje om de stok en bevestigt de dop er weer op. Vervolgens doet u het bandje om uw pols. Nu kunt u de stok best even loslaten terwijl de stok wel binnen handbereik blijft. Handig!


Overweegt u de aanschaf van een wandelstok, voelt u zich dan vrij om Rogier Scheltema van Bodyfit Medical Volendam om raad te vragen.