Zo blijft u langer fit met een gezonde spiermassa.

 14 Sep 2018  

Als bewegen moeilijker wordt

Zo blijft u langer fit met een gezonde spiermassa

Naarmate we ouder worden verliezen we spiermassa en neemt de kracht om te bewegen af. Het advies is dan om júist te bewegen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar toch is het waar. De sterkte van uw spierstelsel is afhankelijk van inspanning. Krachttraining is goed, maar ook een dagelijkse wandeling of rondje op de hometrainer kan voldoende zijn.

 

Vanaf 30-jarige leeftijd verliezen mensen gemiddeld 1 procent spiermassa per jaar. Een 80-jarige houdt hierdoor nog maar de helft van de oorspronkelijke spiermassa over.
Als ouderen bovengemiddeld veel spiermassa verliezen én daarnaast een meetbaar verminderde spierfunctie en een lagere loopsnelheid hebben, heet dit ‘sarcopenie’. Wie veel spiermassa verliest, heeft ook minder spierkracht. Daardoor wordt bewegen moeilijker en neemt het risico om te vallen toe. Tevens beschermt een gezonde spiermassa je tegen diabetes en overgewicht. Spieren hebben namelijk een positieve invloed op de suikerhuishouding. Door ernstig spierverlies raken mensen afhankelijk van een rollator, sta-op-stoel en traplift. Zelfstandig leven wordt dan lastig.

 

Oefeningen in de dagelijkse praktijk

Bewegen is dus het devies! Als spieren niet gebruikt worden, verliezen ze aan massa. Bij een tijdelijk verblijf in een ziekenhuisbed gaan de spieren hard achteruit. Gezonde ouderen zijn na tien dagen in bed zo’n 10 procent van hun spiermassa kwijt. Rustig wandelen is voor spieropbouw onvoldoende. Het beste werkt krachttraining. Wie opziet tegen fitnessen in de sportschool, kan krachttraining ook inbouwen in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld door op te staan uit de stoel zonder de armen te gebruiken of met traplopen telkens een trede over te slaan. Sta je niet zo stevig op je benen dan is bijvoorbeeld een hometrainer of fietstrainer een prima oplossing. De fietstrainer kan zowel voor de benen als voor de armen gebruikt worden.

 

De eerste week van oktober (1 t/m 7 oktober 2018) staat weer in het teken van de Valpreventieweek: Hup, in de Benen! In deze week vraagt VeiligheidNL samen met partners extra aandacht voor valpreventie en vitaal ouder worden.

 

Overweegt u de aanschaf van een fietstrainer of wilt u meer weten over valpreventie, voelt u zich dan vrij om advies te vragen aan Rogier Scheltema van Bodyfit Medical Volendam, tel. 06 493 52 524.